Skolebestyrelsen
Her kan du læse om skolebestyrelsen og deres arbejde.
På Grejsdal Skole har vi en engageret skolebestyrelse, som består af både forældre-, medarbejder- og ledelsesrepræsentanter.
Bestyrelsen mødes 8 gange årligt. Derudover deltager de også i ansættelsessamtaler og er med til at arrangere diverse skolefester og andre forældrearrangementer. Nederst på siden kan du læse referaterne fra Skolebestyrelsens møder.
Forældrerepræsentanter:
Forældrebestyrelsen bliver konstitueret i sensommeren 2024. Indtil videre kan du se, hvem der er med i bestyrelsen.
Forperson:
Martin Nielsen - far til Katrine 5A
Næstforperson:
Louise Buch - mor til Isabella 4A
Bestyrelsesmedlemmer:
Rasmus Henriksen - far til Caspian 6A
Ana Catarina Cabral - mor til Lara 1A
Christine Christensen - mor til Ella 1A
Daniel Mortensen - far til Mathilde 5A og Alberte 3A
Medarbejderrepræsentanter:
Sofie Værnhøj Funder, pædagogmedhjælper
Bettina Ziegler, lærer
Ledelsesrepræsentanter:
Jens Grothe Hjort, skoleleder
Johannes Vestergaard Melchiorsen, viceskoleleder
Suppleanter
Ben Eshel - Far til Eddie 0A
Referater fra Skolebestyrelsens møder i 2024/2025
-
19. august 2024
1. Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
a) Godkendt.2. Godkendelse af dagsorden (3 min)
a) Godkendt.3. Konstituering (15 min)
a) Der skal vælges formand og næstformand. Alle forældrevalgte kan stille op.- Formand: Skal vælges næste gang
- Næstformand: Daniel
- Daniel og Jens snakker sammen om dagsorden til næste møde.
4. Forretningsorden (15 min)
a) Gennemgang af forretningsorden for skolebestyrelsen for Grejsdal Skole. (medsendt som bilag)b) Forslag til enkelte rettelser ved Jens
- Rettelser gennemgået og ny forretningsorden udsendes til gennemlæsning.
5. Møder kommende skoleår (10 min)
a) Kursus for nye bestyrelsesmedlemmer 22. oktober 17.30-21.00
b) Ordinære møder (kl. 17-19 i personalerummet):-
- 19/8
- 24/9
- 29/10
- 5/12
- 22/1 (fælles bestyrelsesmøde med Højen og Vejle Midtby kl. 16.30-19.00)
6. Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (5 min)
a) Status på pædagogstillingb) Invitation til borgersamling om klima
https://www.vejle.dk/om-kommunen/vejle-i-udvikling-undersider/borgersamling-samskabt-klimahandling-i-vejle/- Opstart efter sommerferien
- Legepatrulje
7. Mad (10 min)
a) Der serveres en sandwich- Der er stemning for at indkøbe fra samme sted næste gang.
8. Skolebestyrelsens arbejde (55 min)
a) Hvordan arbejder skolebestyrelser? ”Skolebestyrelsens håndbog” blev uddelt på mødet til inspiration.b) Hvad er der indflydelse på / hvad er der ikke?
c) Principper som redskab
9. Evt. (5 min)
a) Forældremøder- 0.-3. årgang 29/8: Daniel
- 4.-6. årgang 4/9: Louise
- Billeder til slides til mødet så det er muligt at genkende bestyrelsesmedlemmer.
b) P-pladser og sportspladsen
10. Punkter til næste møde
a) Emneuger og alternative dage. -
24. september 2024
1. Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
2. Godkendelse af dagsorden (3 min)
a) Der er indkommet et forslag til en drøftelse af benævnelsen formand/næstformand. Punktet er desværre ikke kommet på dagsordenen til dette møde, men det tages op under konstituering.3. Konstituering (15 min)
a) Vi mangler fortsat at få bestyrelsen konstitueret. Der er flere som har meldt sig på banen som formand – vi tager snakken på mødet.- Formand (nu: forperson): Martin,
- Næstformand (nu: næstforperson): Louise.
- Efter en drøftelse blev det besluttet, at benævnelsen fremover bliver forperson og næstforperson.
4. Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (5 min)
a) Der bliver mindet om Skole & Forældres landsmøde på Hotel Nyborg Strand i weekenden 22.-23. november.
b) Elevrådet vil være repræsenteret på næste møde.
c) Jens blev kontaktet af Vejle Amts Folkeblad for at høre vores kommentar til en tilfredshedsmåling fra foråret 2023, hvor SFO’en lå lavt. Der kommer en artikel med en positiv vinkel, da der er sket meget siden.
d) Der er kommet en artikel på vejle.dk, som er skrevet af kommunens kommunikationskonsulent. Den er bl.a. delt på skolens facebookside, som man opfordres til at følge.
e) Der kommer en pædagogstuderende i perioden 1/12 2024 - 31/5 2025.
5. Info fra kursus om sorg (5 min)
a) Det blev tydeligt, at vi skal genbesøge skolens handleplan. Sofie, Bettina og Johannes vil inspireret af kurset komme med et oplæg til, hvordan skolens sorghandleplan kan rettes til.
6. Særlige dag og emneuger (20 min)
a) Skolen har valgt at se på hvordan der afholdes emneuger og særlige dage. Det har resulteret i et ønske fra personalet om at lave lidt om. Der var sidst ønske fra bestyrelsen om at få præsenteret tankerne bag og hvordan det er tænkt.
7. Mad (10 min)
a) Der serveres en sandwich
8. Forældresamarbejde (40 min)
a) Der er en kommunal indsats i forhold til kvalitet i forældresamarbejdet. Der er i den forbindelse lagt op til, at bestyrelsen inddrages i processen.
9. (5 min)
a) Opfordring til at øve morgensangene oftere i klasserne.
10. Punkter til næste møde
a) Fremover begyndes møderne med en sang.
b) Byttebørs (Martin) -
29. oktober 2024
- Sang (5 min)
- Nu falmer skoven trindt om land.
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
- Referatet godkendt.
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (5 min)
- Den forventede ansættelse af en pædagogstuderende i perioden 1/12-31/5 er aflyst, da den studerende er stoppet på uddannelsen. Vi arbejder på en anden løsning, der bl.a. kan tage højde for, at der starter førskole 1. april 2025.
- På december-mødet inviteres oplægsholder fra fællesskabslaboratoriet.
- Ros for indslaget i TV-Syd, som er med til at nuancere billedet af Grejsdal Skole.
- Byttebørs (drøftelse) (10 min)
- Forslag fra Martin med inspiration bl.a. fra skole i Kolding.
- Der er ikke et oplagt lokale.
- Kan der laves 2 årlige events med byttebørs i stedet for et fast sted? Fx til Høstfesten og Forårsfesten.
- Kan vi inddrage glemt tøj på skolen i byttebørsen?
- Kan vi inddrage børnene i arbejdet (og dermed skabe bevidsthed om ressourcespild)?
- Hvad tog I med fra mødet for nye skolebestyrelser? (Drøftelse) (10 min)
- Oplevelse med mødet.
- Mange paragraffer som enten ikke var ny viden eller blot blev for meget (man kunne læse det selv).
- Mere tid til snak i bestyrelsen, og det kunne også være en god idé, at der var lidt tid til at snakke med nogle fra andre bestyrelser.
- Hvad vil vi som bestyrelse gerne arbejde med?
- Hvad ønsker vi Grejsdal Skole skal bevæge sig mod?
- Idebank
- Børneyoga
- MakerSpace
- Oplevelse med mødet.
- Præsentation af bestyrelsen for resten af forældregruppen (vedtagelse) (15 min)
- Skolebestyrelsen får sit eget menupunkt, og herunder kan placeres kontaktoplysninger, principper, referater mm.
- Økonomi – 3. kvartals opfølgning (orientering) (25 min)
- Gennemgang af hvordan skolens økonomi overordnet set ser ud
- Status på skolens økonomi lige nu
- Er det muligt at søge fonde?
- Mad (10 min)
- Der serveres en sandwich
- Børne/unge politik (orientering og drøftelse) (30 min)
- fokus på principper – er der noget i principperne som går imod
- Vi læner os op ad politikken, når vi forholder os til vores principper.
- fokus på principper – er der noget i principperne som går imod
- (5 min)
- Forslag til temauge: Hvem bestemmer? Af Sofia Osmani og Gitte Kjær-Westermann. Demokratisk dannelse og illustratoren bor i Hedensted, og Ana kan formidle kontakt, hvis der er behov for det.
- Det ene af toiletterne i store afdeling kan ikke låses. Det skal tages op i personalegruppen, hvilke toiletter børnene må bruge, så der er en fælles linje.
- Punkter til næste møde
- Vedtægtsændring om benævnelsen forperson, -kvinde, - mand.
Fællesskabslaboratorium
- Sang (5 min)
-
5. december 2024
- Sang (5 min)
- Julen har bragt….
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
Godkendt
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
Godkendt
- Elevrådet (10 min)
Der arbejdes med skolefesten i uge 6. Elevrådet har været rundt i alle klasser for at samle input. Der er tænkt der skal være disko. De er kommet godt i gang med planlægningen.
AM kan evt. kontakte forældreforeningen.
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (10 min)
Jens orienterede om Grejsdal Skole som udviklingsskole. Det betyder, at vi får 2,7 mio kr. hen over tre år til at løfte opgaven med, at flere børn og unge skal gå lokalt. Pengene skal gå til overgangspædagog, to-voksen timer og undervisningsmaterialer / udstyr.
- Godkendelse af revideret forretningsorden (5 min)
Udsættes til næste møde
- Fra dialogmødet (10 min)
- Orientering fra dialogmødet med BFU.
- Hvad tog formandskabet med?
Der blev givet udtryk for, at det var et godt møde med relevante punkter og gode diskussioner.
- Karakterer i 6. kl. (20 min)
- I forbindelse med kvalitetsprogrammet for folkeskole, bliver det muligt for den enkelte skole at beslutte karaktergivning fra 6. kl.
- Drøftelse af fordele og ulemper ved karaktergivning fra 6. kl.
Der var en generel drøftelse af muligheder og udfordringer med karakterer. Elevrådet blev opfordret til også at få snakket om det. En mulighed kunne være at lave en udtalelse i stedet for karakterer. Vi tager beslutning på mødet i februar.
- Princip for meddelelsesbog (35 min)
- Kort oplæg ved Jens omkring tankerne bag meddelelsesbogen
- Drøftelse af rammen for meddelelsesbogen her på Grejsdal Skole.
- Nedsættelse af arbejdsgruppe, som laver udkast til godkendelse på næste møde.
Jens gennemgik tankerne bag meddelelsesbogen. Der foreslås at meddelelsesbogen opdateres 2 gange om året.
Engelsk skal indgå fra 5. kl.
Vigtigt at børnenes stemme bliver tænkt ind helt fra 0.kl.
Det blev besluttet at nedsætte en skrivegruppe, som kommer med et udkast til et princip. Gruppen består af Louise, Betinna og Jens
10. Evt.
Efter mødet vil der være en let juleanretning.
- Sang (5 min)
-
24. februar 2025
- Sang (5 min)
- ”Det er i dag et vejr…”
- Elevrådet (5 min)
- Skolefest
- Der blev brugt megen tid på, hvad der skulle ske til festen, og der skulle fordeles hold til de forskellige aktiviteter.
- Elevrådet havde en oplevelse af at have stor indflydelse på formen på og indholdet og tema til festen.
- Skolefest
- Temaet var farver, og der var rigtig mange, der gik meget op i det.
- Det var dejligt, at festen var arrangeret således, at hele skolen kunne være med på samme aften.
- Elevrådet var glade for forældreforeningens bidrag.
- Der har været stor ros for festen.
- Det næste store emne er trivsel.
- Besøg af ”Fællesskabslaboratoriet” (60 min)
- Anne og Rikke fra Fællesskabslaboratoriet fortalte om og gennemførte en proces med udgangspunkt i Vejle Kommunes ambition om, at ”Vi skal være noget for hinanden”.
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (5 min)
- Jens orienterer om et fokus i medierne på skolefravær generelt i kommunen. Her ligger Grejsdal Skole med et lavt elevfravær.
- Den 3. april kommer Børne- og Familieudvalget på skolen og holder deres udvalgsmøde, hvor Jens også skal fortælle om det arbejde, der foregår på skolen.
- Jens har valgt at tilmelde skolen et projekt omkring udeundervisningsrum, hvortil Vejle Kommune søger fondsmidler.
- Ansættelsessamtaler til 2 pædagogstillinger i morgen den 25/2.
- På skolen er der i øjeblikket gang i MUS og et forløb omkring deltagelsesdidaktik/inkluderende didaktik.
- Vi skal senest den 20. marts gennemføre den nationale elevtrivselsmåling.
- Martin orienterede fra det seneste bestyrelsesmøde, hvor der også var møde med bestyrelserne fra Højen Skole og Vejle Midtbyskole.
- Lukkedage i SFO (10 min)
- Johannes beskriver de nye retningslinjer for åbningstider og lukkedage i SFO.
- Johannes undersøger, om det er muligt at trække statistik på, hvordan SFO er blevet brugt i hhv. jul og påske.
- Sofie tager lukkedage med som punkt på SFO-mødet på torsdag.
- Johannes undersøger, hvilke lukkedage der er i Grejsdalens Børnehus og Paddehatten.
- Johannes kommer med et endeligt oplæg på næste skolebestyrelsesmøde.
- Årsafslutning 2024 (10 min)
- Ressourcemodellen kom ud fredag den 7. februar (lige inden vinterferien). Som det ser ud lige nu, får vi 200.000,- med over i dette budgetår. Det er primært på driftsdelen, at der er overskud. Dette ligger endeligt fast i begyndelsen af marts.
- Jens gennemgår de endelige tal på næste møde.
- Boldbanen (20 min)
- Martin kommer med oplæg til det videre arbejde omkring boldbanen, som lige nu er lejet, og hvor der ikke forefindes en lejekontrakt.
- Der skal nedsættes et skriveudvalg, så vi sikrer, at skolen har råderet over de arealer, som vi bruger nu, eller at kommunen har købt områderne.
- Der skal tages kontakt til lokalpolitikerne.
- Martin kommer med oplæg til det videre arbejde omkring boldbanen, som lige nu er lejet, og hvor der ikke forefindes en lejekontrakt.
- Udvalget består af Martin, Christine og Ben.
- Louise bemærker, at det kan være en god idé at tage fat i familien inden, vi går videre, og orientere om, at nu igangsættes næste skridt.
- (5 min)
- Sang (5 min)
-
26. marts 2025
- Gåtur i udeområdet (15 min)
- Vi starter med at gå en runde omkring boldbane og skrænten.
- Sang (5 min)
- ”Anemone-sangen”
- Elevrådet
- Deltager ikke denne gang
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
- Godkendt
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
- Godkendt
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (5 min)
- Førskolen har 1. skoledag på tirsdag den 1. april. Der bliver én førskolegruppe, som til juni fordeles ud i de to 0. klasser, som de skal være i efter sommerferien.
- Vi er godt i gang med skoleårets planlægning, og vi følger den plan, vi har lagt.
- Der er kommet en udmelding vedr. skolemad, og vi kan søge om at blive en del af en forsøgsordning, og det skal skoleleder og bestyrelse være enige om. Der er en positiv stemning for, at vi undersøger, hvordan det kan lade sig gøre, men det skal ikke ende med, at det bliver en økonomisk byrde for skolen. Jens sender en ansøgning afsted, og så ser vi, hvad der kommer ud af det. Hvordan kan vi tænke børnene ind ift. at hjælpe med at uddele maden?
- Lukkedage i SFO (10 min)
- Johannes præsenterer forslag til lukkedage for skoleåret 2025-26.
- Skolebestyrelsen bakker op om, at lukkedage næste skoleår hedder: 23/12, 24/12, 29/12, 30/12, 31/12, 2/1, 15/5, 5/6 og derudover tre uger i sommerferien, hvor der er sampasning.
- Økonomi (20 min)
- Gennemgang af regnskab 2024
- Godkendelse af budget 2025
- Budgettet for 2025 blev godkendt.
- Forplejning (10 min)
- Boldbanen (20 min)
- Nyt fra den gruppe der blev nedsat til at tage kontakt med det politiske system.
- En henvendelse til politikerne er snart klar, og Jens beder om, at den bliver indsendt efter politikernes besøg på skolen den 3. april.
- Pejlemærker for kvalitet i forældresamarbejdet (25 min)
- Der er kommet centrale pejlemærker for kvalitet i forældresamarbejdet. Er der noget i dem, som giver anledning til, at vi skal have ændret vores principper?
- Pejlemærker:
- Kommunikation
- Tydelig rollefordeling
- Inddragelse og samarbejde
- Forældrenes perspektiv
- Det strategiske blik
- (5 min)
- Der er kommet en henvendelse vedr. kulturmøde i Grejsdalen på lørdag den 29. marts kl. 10. Ønsket er, at der udarbejdes en årsplan for, hvad der foregår i lokalområdet. Bestyrelsen synes, det lyder spændende og kan godt se en pointe i, at man kan se, hvad der foregår og hvornår.
- Christine har nogle forslag til, hvordan skolegården kan ”peppes op”. Det er måske også en mulighed, at der er en huskunstner, der kan lave noget. Under alle omstændigheder kan der gøres noget, for at det hele bliver lidt mere festligt.
- Gåtur i udeområdet (15 min)
-
7. maj 2025
- Sang (5 min) –
Kom maj du søde milde
- Elevrådet (5 min)
- Nyt fra elevrådet
- Har haft korte møder, hvor de har fundet navnet på vores forårsfest, som skal hedde: Grejsdal Skolegårdsmarked. Navnet blev valgt blandt flere bud, og det var 2. A, der vandt.
- Nyt fra elevrådet
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
- Godkendt
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
- Godkendt
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (10 min)
- Førskolen begyndte den 1. april, og de er kommet godt i gang. Der kommer flere til løbende.
- Via den frivillige forflyttelsesrunde har vi ansat en ny børnehaveklasseleder, der begynder 1. august.
- Både overgangspædagogen og co-teaching-pædagogen er begyndt den 1. april.
- Den 3. april havde vi besøg af Børne- og Familieudvalget, hvor Jens bl.a. havde et oplæg og 0.A sang for til fællessang.
- Vi er godt i gang med skoleårets planlægning. Det kører planmæssigt. Fagfordelingen er faldet på plads, så nu indhentes skemaønsker, inden det endelige skema for næste skoleår.
- Grejsdal Skolegårdsmarked afvikles den 22. maj kl.16-18. I den samme uge er der emneuge, hvor der arbejdes i værksteder med børn fra alle klasser.
- Den 27. maj afholder fællesskabslaboratoriet et arrangement for borgere i Vejle, som minder om den proces, vi har været med til i bestyrelsen.
- Besøg af Sebastian Klein den 6. maj.
- Principper (25 min)
- Overblik over hvilke principper vi har, og hvilke vi evt. mangler.
- Prioritering af den rækkefølge vi skal revidere (evt. lave nye) dem i:
- Vi skal først og fremmest have kigget på princippet for brug af digitale medier. I den snak ønsker vi også at inddrage en drøftelse af Bring Your Own Device, som er Vejle Kommunes strategi for, hvilket device børnene har til rådighed. Retningslinjer og brug af Aula kan også drøftes her.
- Kost og bevægelse.
- Fællesskab.
- Sorg- og krisehandleplan er ikke et princip, men det vil give god mening, at den er tilgængelig samme sted.
- Mødedatoer næste skoleår (15 min)
- Få lagt møder næste skoleår.
- Vi fastholder 10 møder i tidsrummet 17-19 på rullende dage mandag-torsdag.
- Jens kommer med forslag til datoer.
- Input til årshjul for møder.
- ”Et princip er aldrig mere end to år gammelt” – kan skrives ind i forretningsordenen.
- Få lagt møder næste skoleår.
- Skolegården (25 min)
- Hvad kan der gøres for at gøre skolegården mere interessant?
- Planter der kravler op ad væggene.
- Kan forældreforeningen og bestyrelsen samarbejde om det?
- Hvad kan der gøres for at gøre skolegården mere interessant?
- Kan man gøre noget i emneugerne?
- Skyggeplads i midten af skolegården.
- Hvis vi tænker det som undervisningsmiljø, er der midler, som evt. kan bruges til at bygge noget.
- Kan vi involvere elevrådet?
- Louise, Christine og Sofie udgør et udvalg for fornyelse af skolegården.
- Under alle omstændigheder kan der gøres noget, for at det hele bliver lidt mere festligt.
- Evt. (5 min)
- Der rykkes for svar på henvendelse til politikerne vedr. boldbanen mm.
- Louise fortsætter med kontakten til Tove.
- Forældreforeningen ønsker et årshjul for arrangementer og særlige dage på skolen.
- Kommende punkter
- Næste gang:
- Princippet for brug af digitale medier.
- Samarbejdsaftale med børnehaverne.
- Førskoleperspektiver.
- En af de kommende gange:
- Næste gang:
Sorg- og krisehandleplan
- Sang (5 min) –
-
11. juni 2025
- Sang (5 min) –
Har du visor min vän
- Elevrådet
- Deltager ikke denne gang.
- Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
- Godkendelse af dagsorden (3 min)
- Nyt fra…. (Orienteringspunkt) (10 min)
- Trivselsmålingen er blevet offentliggjort i VAF. Det ser fint ud, og vi ligger en lille smule højere end sidste år, og vi ligger højere end gennemsnittet både for Vejle Kommune og landet som sådan. Målingen bruges i de enkelte klasser til at dykke ned i enkelte områder, som der kan arbejdes med. Er der brug for viden omkring enkeltelevers besvarelse, skal målingen suppleres med en måling på klassetrivsel.dk, som vi købte adgang til sidste år.
- Møder næste skoleår (10 min)
- 13/8, 16/9, 23/10, 28/10 (kursus for skb), 13/11, 10/12, 19/1, 24/2, 23/3, 7/5, 9/6
- Skoleårets planlægning (10 min)
- Planen holder, og der er skemaer klar. Skoleplanen er næsten klar, efter at den har været i ”høring” blandt medarbejderne.
- Skolemad (20 min)
- Grejsdal Skole er trukket ud blandt mange skoler til at være med i en madordning for mellemtrinnet uden forældrebetaling.
- Jens har kontakt med Søndermarksskolen, som står i samme situation som os, da de heller ikke har køkken på skolen eller en hal ved siden af, som kan levere maden.
- Umiddelbart vil det være at foretrække, at vi kan gå i gang med forsøget efter efterårsferien.
- Samarbejdsaftale med børnehaverne (10 min)
- Princippet er gennemgået, men den nuværende samarbejdsaftale skal revideres.
- Førskoletanker (20 min)
- Det, der foregår i førskolen nu, kan sagtens nås fra sommerferien. Børnene kan sagtens tåle tre måneder mere i børnehaven.
- Der er flere kommuner, der går væk fra førskole, da det giver flere skift for børnene.
- Vi har ikke ledige lokaler i den lille afdeling til at rumme førskolen, så der skal rykkes rundt 1. april, eller førskolen skal være et andet sted, for at vi kan rumme alle børnene.
- Hvad ville der ske, hvis klasserne blev blandet endnu mere, så en 6. klasse havde lokale ved siden af en 1. klasse?
- Det er en fordel i førskolen, at de møder alle de andre børn, der skal gå på skolen.
- Princip for digitale medier (30 min)
- Der var en kort snak om BYOD, men selve punktet udskydes til næste møde, da der var for kort tid til selve den brainstormproces, som var planlagt.
- Jens fortalte om Stategien for digitalisering og teknologiforståelse, som blev præsenteret for personalet.
12. Evt.
Der er kommet svar på henvendelsen vedr. parkeringsplads og boldbane mv., og Ben følger op.
-
- Forældremøder med info fra skolebestyrelsen:
- -2. årg: 21. august kl. 17-19
- -6. årg: 3. september kl. 17-19
- Aften med fællesskabslaboratoriet kastede nogle kaffemøder af sig, hvor Jens skal mødes med forskellige lokale aktører, som har tilbud, der kan være en gevinst for skolens liv og hverdag.
- Forældremøder med info fra skolebestyrelsen:
- Sang (5 min) –
Referater fra Skolebestyrelsens møder i 2023/2024
-
21. august 2023
- Velkomst og præsentation af ny medarbejderrepræsentant (10 min)
Referat:
Bettina Ziegler er ny medarbejderrepræsentant.- Siden sidst (Orienteringspunkt) (30 min)
Referat:
- a) Ledelseskonstellation og plan fremadrettet
Referat:
Der skal ansættes både en skoleleder og en viceskoleleder.
Skolelederen bliver ansat først så vedkommende kan være med til at ansætte viceskolelederen. Det er planen, at ny viceskoleleder skal ansættelse med start 1. januar.
Ditte er på skolen til udgangen af december, og skal være med til at overlevere opgaven til kommende skoleleder. Der vil også være et overlap med ny skoleleder og Peter.
*bestyrelsen pointerer vigtigheden i, at der bliver ansat en viceskoleleder hurtigst muligt efter den nye skoleleder, er blevet ansat, så vedkommende ikke kommer til at sidde alene med ledelsen.- b) Kort status omkring økonomi
Referat:
Peter gennemgik økonomien.Bestyrelsens opmærksomhed henledes på at der er en større uoverensstemmelse mellem det skolen får i inklusionspuljen, og det som skolen pt. bruger i betaling for elever i segregerede tilbud.
Lige nu kan det økonomisk hænge sammen på grund af kompensationspuljen. Kompensationspuljen er dynamisk, hvilket betyder, at puljen kan ske at ændre sig til at bliver mindre eller helt bortfalde. Hvis dette sker, vil økonomien på skolen ikke længere hænge sammen. Derfor er det et vigtigt opmærksomhedspunkt fremadrettet for skolen, at snakke om hvordan vi får fokus på en højere grad af inklusion af elever med særlige behov. Ligeledes vil det være en god fremadrettet strategi at fokusere på fastholdelse af eleverne der går på skolen, samt indskrivning af nye elever.
*Der kommenteres på, at det er en meget stor andel af skolens økonomi, som bruges på segregerede elever.
*Forældrerepræsentanterne overvejer at skrive til forvaltningen, at de er bekymret over skolens økonomi, når der kigges fremad.- c) Stillingsopslag skoleleder – er vedlagt dagsorden
Referat: Peter orienterede om at stillingen er opslået og opfordrede bestyrelsen til at dele dette i deres netværk.
- d) Kandidater til ansættelsesudvalg
Referat:
Rasmus
Daniel
KristinaDeltager i ansættelsesudvalget som forældrerepræsentanter.
Deltagerne i ansættelsesudvalget modtager snarest en mail med adgang til rekrutteringssagen.
- Skoleårets indsats – ”Det pædagogiske værtskab” ved Ditte (20 min.)
Referat:
Ditte orienterede om den proces der har været i opstartsperioden i skoleåret. Der er i den kommende tid fokus på opstarten af timerne, hilsetraditioner, ro og fokus under opstarten. Bestyrelsen udtrykker vigtigheden af, at en ny skoleleder fortsætter indsatsen med ”Pædagogisk værtskab” og ikke ændrer kursen.- Fælles spisning – der er bestilt forplejning (20 min.)
- Trivselsundersøgelse – processen på skolen (20 min.)
Referat:
Peter orienterede om skolens arbejde med elevernes trivsel. Overordnede tendenser som viser mønstre på skolen blev forelagt bestyrelsen. Herefter orienterede Peter og Ditte om arbejdet med trivselshandleplaner på klasseniveau, som alle fremlægges på forældremøderne. Desuden drøftes opstart af elevråd. Bestyrelsen bifalder arbejdet og peger på at demokratisk opstilling af børn fra 4.- 6. klasse med ansøgning, er den model vi går med på Grejsdal skole.- Deltagelse i forældremøder (15 min.)
Referat:
Tine, Christian, Jens og Rasmus fortæller lidt kort om bestyrelsens arbejde tirsdag (3. – 6. klasse) Daniel tager (0.- 2.)
Evt. 5 min.
Kommende møder:
Mandag d. 21/8, tirsdag d. 3/10, onsdag d. 8/11, torsdag d. 14/12, mandag d. 22/1, tirsdag d. 5/3, onsdag d. 17/4, torsdag d. 6/6
Alle møder fra 17-19, men hvis dagsorden ikke er til det så 18.30
-
3. oktober 2023
- Velkomst og præsentation af dagsorden (5 min)
- Siden sidst (Orienteringspunkt) (20 min)
- a) Ansættelse af skoleleder
Referat: Peter orienterede sammen med Daniel om processen.
- b) Orientering om elevråd
Elevrådet er nu dannet og afventer første møde i næste uge. På mødet skal der udpeges en formand og en næstformand, som kan deltage i fremtidige skolebestyrelsesmøder.
- c) Stillingsopslag viceskoleleder – er vedlagt dagsorden
Ingen kommentarer
- d) Kandidater til ansættelsesudvalg for viceskoleleder
Christian og Tine har meldt sig fra bestyrelsen
Samtaler starter kl. 17.00
- Børn skal også betale – Gennemgang af principper for erstatning af ødelagt inventar - vedhæftet vejledning (10 min.)
Referat:
Principperne blev gennemgået og er den vejledning vi som skole henholder os til i tilfælde af erstatningssager. Det er et ønske at denne lægges på hjemmesiden, således at forældre er informerede, eller har muligheden for at orientere sig.
- Den gode kommunikation mellem skole og hjem – vedlagt princip kædes sammen med forventninger til forældre på Grejsdal Skole (40 min.)
Referat: Vi eftersøger et allerede vedtaget princip som specifikt omhandler skole/hjem samarbejdet. Bestyrelsen stiller sig generelt positivt overfor forslaget om at være mere explicit i vores forventning i samarbejdet mellem skole og forældre. Der skal på kommende bestyrelsesmøder arbejdes med en forventning til forældre i form af fx:
- Barnet er udhvilet og har fået sin søvn
- En god og sund madpakke med
- Forberedet hjemmefra på dagen, skema, idræt mv.
Det sker i Grejsdalen – Kan vi få positiv kommunikation ud her, som måske kommer fra vores facebookside.
- Spisning og præsentation af ny hjemmeside ved Rikke (15 min)
Bestyrelsen fik et kort overblik over designet på den nye hjemmeside. Man stiller sig positivt overfor at få en mere udbygget og ren hjemmeside.
- Fremtidens børnehaveklasse på Grejsdal Skole (20 min)
- Tanker omkring rød tråds fortsættelse
- Ansættelse af børnehaveklasseleder
- Tanker om formålet med børnehaveklassen
Referat: Der er ikke taget beslutninger til dette punkt, men punktet tages op ud fra følgende betragtninger:
- Prioritet med en fast person der er på 0. klasse fuld tid, således at børnene ikke oplever mange skift i løbet af dagen/ugen allerede i børnehaveklassen.
- OBS på at børnehaveklassen ikke bliver til 1. klasse pga. ”Rød tråd”. Bestyrelsen bemærker at der ikke følger tilstrækkelige ressourcer med fra børnehaven og det trækker så store veksler på Grejsdal Skoles personale, at det taler for en evt. udslusning af ”rød tråd” tilbuddet.
- (10 min)
Referat: Dagsordener og referater opbevares på Z drevet i skolens eget system. Alle referater udstilles på den nye hjemmeside.
Peter laver en oversigt over referater 1-2 år bagud, og bestyrelsen hjælper med de referater der mangler. Lige pt. kan disse ikke tilgås fra hverken ny eller gammel hjemmeside.
VAF er igen ude med en negativ artikel omkring sygefravær på Grejsdal Skole. Artiklen går 3 år bagud, og der er ikke nær det relevante sygefravær pt. hvor vi ligger på forventeligt niveau. Dog har vi haft to sygemeldinger på fuld tid i september
-
8. november 2023
1. Velkomst og præsentation af dagsorden (5 min)
Dagsorden blev præsenteret og godkendt.
2. Præsentation af bestyrelsen (10 min)
De enkelte medlemmer præsenterede sig.
3. Siden sidst (Orienteringspunkt) (10 min)
Jens orienterede om sin opstart på skolen. Der sker rigtig meget godt, som der skal bygges videre på.
Der er stor interesse for stillingen som viceskoleleder, hvilket bl.a. ses ved de mange rundvisninger – indtil nu er der kalendersat 13 rundvisninger.
4. Fra dialogmødet (15 min)
Jens var tirsdag til dialogmøde med BFU (børne/familie udvalget). Det er et møde, hvor skolebestyrelser har mulighed for at komme i dialog med politikerne.
Her blev budget 2024 præsenteret. Der skal spares 21-25 mio. kr. på området. I slutningen af november kommer der et katalog ud til skolerne med mulige reduktioner. Der er herefter en høringsperiode frem til 4. januar. Det er vigtigt vi som bestyrelse laver at svar og sender ind – der er god tradition for, at politikerne tager de høringssvar som kommer ind seriøst og tænker det ind i deres beslutninger.
Der var et punkt omkring det gode skolehjemsamarbejde. Det var med udgangspunkt i den seneste tids fokus på Aula og brugen af denne.
Slutteligt var der et punkt angående det nye folkeskoleudspil, som kom for et par uger siden. En del af forslaget har med udskoling at gøre, men der er stadig en del som er relevant for Grejsdal Skole. Forslaget er ikke vedtaget, men af de ting der er med, er øget indflydelse for skolebestyrelser og mere selvbestemmelse på den enkelte skole.
5. Den gode kommunikation mellem skole og hjem – vedlagt princip kædes sammen med forventninger til forældre på Grejsdal Skole (35 min.)
a) Fortsættelse af punkt der var til drøftelse på sidste møde
Efter en generel drøftelse var der enighed om, at nedsætte en lille skrivegruppe, som laver et udkast til et princip for det gode skole/hjem samarbejde. Der tages udgangspunkt i det som allerede er på hjemmesiden og det som ellers kan findes frem.
Skrivegruppen består af Jens og Jens.
6. Spisning (15 min)
7. Resten af skoleårets møder
a. Input til indhold på årets møder. Hvad ved vi allerede der kommer?
Dato
Indhold
14/12
Høringssvar
Princip for skole/hjemsamarbejde (godkendelse)
Julehilsen
22/1
Princip for meddelelsesbog (opstart)
Proces for valg til bestyrelsen
Overgang fra børnehave til skole, antal indskrevne børn, førskole.
5/3
Årsregnskab 2023
Budget 2024
Princip for meddelelsesbog til godkendelse
17/4
Princip XX (opstart / gennemsyn)
6/6
Princip XX (godkendelse)
Skemaer, opgaver
Konstituering af ny bestyrelse
Til senere møder
Form og indhold for forældremøder
8. Forårets bestyrelsesvalg (10 min)
a. Hvordan får vi gjort det synligt?
Udarbejde en fysisk folder. Denne kan uddeles i forbindelse med, at forældre henter deres børn i SFO. Bl.a. Christian vil gerne bruge en fredag på at komme i direkte kontakt med forældrene.
Endvidere kan folderen uddeles til forældrene til kommende 0. årg.
9. Evt. (10 min)
Fælles forældremøde var fint, dog lå det lidt tidligt. Fokus på de udfordringer der er for lærere som er i flere klasser. Samt forældre som ligeledes kan have børn i flere klasser.
-
14. december 2023
1. Godkendelse af referat fra sidst (2 min)
Godkendt
2. Godkendelse af dagsorden (5 min)
Godkendt
3. Præsentation af bestyrelsen for elevråd (3 min)
Forældrene præsenterede sig for Emil
4. Nyt fra elevråd (10 min)
a) Arbejdet med undervisningsmiljøvurdering
Emil fortalte om det arbejde de har lavet i elevrådet indtil nu. På det sidste møde har de arbejdet med det at være en rollemodel. Dette for at sætte fokus på, hvad der er vigtigt når man er legepatrulje.
Endvidere har de arbejdet med ideer til aktiviteter legepatruljen kan have med.
5. Siden sidst (Orienteringspunkt) (10 min)
Indskrivning til kommende bhk er godt i gang, og der er pæn interesse.
Der er i dag kommet nye træheste og vogn. Vi har fået sponsoreret hestene.
Jens udsender julehilsen fredag uge 50.
Johannes vil fremadrettet deltage på møderne.
6. Høringssvar til reduktionskatalog (40 min)
- Bilag er udsendt tidligere.
Reduktionskataloget blev snakket igennem, og det blev besluttet at der udarbejdes et høringssvar, som går på det generelle med at skulle spare, og ikke målrettet de enkelte dele af kataloget. Jens Lund Grindsted og Christian laver høringssvar og sender til gennemsyn.
7. Spisning (15 min)
8. Princip for skole-/hjemsamarbejde (30 min)
- Færdiggørelse af princip – udkast sendt med dagsorden.
Udkastet blev læst igennem og der kom ideer til rettelser. Jens retter det til, og det kommer til endelig godkendelse på næste møde.
9. Evt. (5 min)
Julehilsen fra bestyrelsen blev snakket igennem og godkendt
-
22. januar 2024
1. Godkendelse af referat fra sidst
• Referatet blev godkendt.
2. Godkendelse af dagsorden• Dagsorden godkendt.
3. Præsentation af bestyrelsen for og af Johannes• Alle blev præsenteret.
4. Nyt fra…. (Orienteringspunkt)
a) Kvalitetstilsyn
• Vi er blevet udtaget på baggrund af den forrige trivselsmåling.
• Forvaltningen er blevet bedt om en redegørelse for, hvad der er
sat i værk på de udtagne skoler.
• Vi ved mere, når vi nærmer os juni.
b) Fælles skolebestyrelsesmøde
• 22. februar 16.30-19.00 er der fælles skolebestyrelsesmøde
for Højen Skole, Vejle Midtbyskole og Grejsdal Skole. Mødet
foregår på Vejle Midtbyskole, afd. Strandgade.
• Der er tid til møde både i egen bestyrelse og fælles.
• Mødet erstatter skolebestyrelsesmødet den 5. marts, som
udgår.
5. Princip for skole-/hjemsamarbejdea) Endelig godkendelse
• Princippet blev godkendt.6. Bestyrelsesvalg
a) Tidsplan og rekruttering
• Regelsæt og tidsplan for afholdelse af skolebestyrelsesvalg
vedlægges referatet som bilag.
• På Grejsdal Skole nedsætter vi ikke en valgbestyrelse, men
hele bestyrelsen arbejder med at forberede valget.
• Medlemmer på valg:
Kristina – genopstiller ikke
Tine – genopstiller
Daniel – genopstiller
Christian – genopstiller ikke
Jens – genopstiller ikke
Jesper – genopstiller ikke.
Derudover skal der findes en suppleant.• Tidsplanen blev gennemgået.
• Hvervning af medlemmer til skolebestyrelsen:
- Bod til skolefesten hvor der kan informeres om arbejdet i
bestyrelsen.
- Der skal informeres ud snarest om valget, og hvor vigtigt
det er, at der er nogle, der melder sig, da der er mange, der
ikke kan sidde længere, da de ikke længere har børn på
skolen.
- Vi har brug for hjælp fra forældrerådene i klasserne til at
sprede budskabet om det vigtige arbejde i
skolebestyrelsen.
- Daniel deltager i infomøde for førskoleforældre.7. Spisning
8. Oversigt over princippera) Hvilke principper har vi som ligger klar og hvilke skal rettes til?
- Politikker og principper kan findes her:
Politikker og principper - grejsdalskole.vejle.dk
- Der findes et princip for brug af digitale medier, som ikke
er lagt på hjemmesiden. Det bliver gjort.
- Vi følger op på, om vi har de principper, som vi er
forpligtet på.
- Her kan læses mere om principper:
Principper | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)
- Generelt skal vi gennemgå alle principper, som
skolebestyrelsen har udfærdiget. Dette er et arbejde, som
skal igangsættes af den nye bestyrelse.
- Alle principper og referater fra skolebestyrelsen skal ligge
på hjemmesiden.
9. Brugertilfredshedsundersøgelse
• Ca. 60 personer har svaret.
• Jens gennemgik tallene på: Den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse af folkeskolen og SFO | Indenrigs- og Sundhedsministeriet (ism.dk)
• Når vi kigger på de enkelte delområder, ligger vi både i midten og
lavt.
• Det har været en usikker periode, der har ledt op til undersøgelsen,
men indtrykket ud fra besvarelsen er, at der er tilfredshed med det
nære – det der foregår i klassen – og samarbejdet med de voksne
omkring ens barn. Derimod kan der spores en bekymring for skolens
ve og vel blandt andet pga. hyppige udskiftninger i ledelsen.
10. Princip for meddelelsesbog
• Jens gennemgik intentionerne med og de formelle krav til
meddelelsesbogen.
• Meddelelsesbogen kommer højst sandsynligt til at ligge i
MinUddannelse, og derfor drejede en del af snakken sig om, hvad
MinUddannelse er og kan.
• Selve arbejdet med princippet begynder på et senere møde.
• Der efterlyses en oversigt over, hvilke steder pædagoger og
lærere kommunikerer om det enkelte barn. Hvor meget skal
dokumenteres til daglig. Hvordan vil personalet gerne bruge det,
så det giver mening?
11. Evt.
• Der er behov for en præcisering af, hvordan man sygemelder sit
barn, så det bliver registreret korrekt. -
22. februar 2024
1. Godkendelse af referat fra sidst.
- Godkendt
2. Godkendelse af dagsorden
- Godkendt
3. Nyt fra... (Orienteringspunkt)
- a) Indskrivningen er faldet på plads, og der er 28 skrevet op til kommende 0. årgang
- b) I øjeblikket og i de næste par uger gennemføres elevtrivselsmåling.
- c) Vejle er vært for Landsstævne i 2025, og i den forbindelse skal vi muligvis have gæster overnattende på skolen, mens det står på. Derudover vil der nok også komme fælles aktiviteter for børnene op til landsstævnet.
- d) Der er en sag kørende i forvaltningen omkring Chromebooks og skolernes brug af Google Drev. Konsekvensen kan være, at skolerne ikke må bruge Googles løsninger fra 1. august, men vi håber på, at det lykkes at finde løsninger, som overholder gældende regler.
- e) Orientering om resultatet af overenskomstforhandlingerne, som dog ikke er stemt igennem endnu.
4. Lukkedage i SFO skoleåret 2024-2025
- a) Vi har 9 lukkedage
- b) Vi gør ekstra opmærksom på, at Grundlovsdag er en lukkedag.
5. Bestyrelsesvalg
- a) Gennemgang af procedure (medsendt som bilag)
- b) Rekruttering
- - Det var rigtig godt givet ud at have en bod til skolefesten både onsdag og torsdag. Der var flere, som opdagede, hvad/hvem skolebestyrelsen er.
- - Daniel deltager i intromødet for førskoleforældre d. 12. marts kl. 17-18.
- c) Uddeling af evt. opgaver
- - Valgbestyrelsen består af Kristina, Tine og Jens.
- - Bogen om skolebestyrelsens arbejde fra Skole & Forældre gives som velkomstgave til nye medlemmer af skolebestyrelsen.
6. Evt.
- På mødet d. 17. april aftales det, hvordan vi klæder nye skolebestyrelsesmedlemmer på.
Kommende møder: Onsdag d. 17/4, torsdag d. 6/6.